Wie ben ik?

Mijn naam is Amanda van der Kooi en ik ben 49 jaar oud. Ik woon samen met mijn man en onze twee Ragdoll katten in de Utrechtse wijk Zuilen.  Ook in mijn vrije tijd laten de Grieken en Romeinen mij niet los: van het Parthenon op de Akropolis in Athene tot de voet van het Constantijnbeeld in de Capitolijnse Musea in Rome tot het theater in Jerash en Petra in Jordanië (onderaan deze pagina). 

Wie ben ik als docent?

Ik ben in jou geïnteresseerd. Ik wil weten waarom je Latijn en/of Grieks hebt gekozen en waarom het nu even niet lekker loopt. Samen zoeken we naar de oplossing die bij jou past. Mijn doel is dat jij weer plezier krijgt in het leren van Latijn en Grieks. Een mooi cijfer op je rapport draagt daar natuurlijk veel aan bij. Jouw doel en de stappen die je moet nemen om dat doel te bereiken, leggen we vast. Voor jezelf als planning, als stok achter de deur en eventueel voor je ouders die je bijlessen betalen. In de lessen bespreken we wat je in de tussentijd gedaan hebt om je doel te bereiken en wat je nog nodig hebt. Elke les eindig ik met een korte evaluatie: wat vond je goed en waar moet ik volgens jou aandacht aan besteden in de volgende les? Ook ik ben niet te oud om te leren.

Je doel bereiken gaat natuurlijk niet vanzelf.  Ook als je van mij les krijgt, zul je er voor moeten werken. Ik put bij mijn bijlessen uit mijn jarenlange ervaring en voor Latijn maak ik gebruik van een leesmethode ontwikkeld door Kristien Hulstaert, verbonden aan de Karel de Grote Hogeschool in België. Zij heeft de positionele methode, ontwikkeld door Wim Verbaal aan de Universiteit van Gent, gekoppeld aan de antieke colometrische methode en aangepast voor het voortgezet onderwijs.  Meestal staat op de middelbare school 'Latijn leren' gelijk aan 'Latijn vertalen' waarbij de nadruk ligt op het herkennen van de (grammaticale) vorm van woorden en woordgroepen. Wanneer je, zoals iedere leerling, niet een expert in Latijn bent, leidt dit helaas maar al te vaak tot op de gok schuiven met zinsdelen en hopen dat de vertaling dan klopt. De positionele methode gaat uit van de inhoud en positie van de woorden en woordgroepen in een zin. Volgens deze methode kunnen wij Latijn leren lezen, zoals we ook Engels of Russisch kunnen leren lezen. Niet puzzelen, maar begrijpen wat er geschreven staat. Kennis van de grammatica is daarbij ondersteunend, maar niet leidend.

Idealiter zou je met deze methode al in de brugklas moeten beginnen, dus ik pik de krenten uit de pap. Ook pas ik hem waar nodig en mogelijk toe bij Grieks. Het mooie van deze methode is dat we hem kunnen gebruiken bij de teksten die jij moet vertalen uit de boeken die jij hebt gekregen van school.

In de loop der jaren heb ik natuurlijk ook regelmatig feedback ontvangen van mijn leerlingen. Ik krijg vaak te horen dat ik duidelijk ben, zowel in mijn verwachtingen als in mijn uitleg, dat mijn enthousiasme voor het vak aanstekelijk werkt en dat mijn lessen afwisselend zijn.

Ervaring en studie

Alweer 23 jaar geef ik met veel plezier les in Latijn, Grieks en Klassieke Culturele Vorming op verschillende middelbare scholen. Latijn en Grieks doorgronden, kunnen lezen en begrijpen wat ik lees, ervaar ik als een verrijkende en vreugdevolle bezigheid. In mijn lessen streef ik ernaar dat vuurtje bij mijn leerlingen aan te wakkeren. (check mijn Linkedinpagina voor een uitgebreid curriculum vitae)

Op de middelbare school koos ik voluit voor Latijn als eindexamenvak, maar de suggestie van mijn docent om Latijn en Grieks te gaan studeren, wees ik van de hand. Je kon dan alleen maar docent worden later en dat ging ik toch echt niet doen! Tijdens mijn studie Algemene Letteren aan de Universiteit Utrecht kwam ik er echter tijdens een cursus museale cultuureducatie achter dat ik graag verder wilde in het onderwijs. Eén keer als praktische opdracht een rondleiding geven in het Centraal Museum en ik was óm !

De opbouw van de studie Algemene Letteren liet echter niet toe dat ik na het behalen van mijn bul aan een lerarenopleiding kon beginnen. Na lang wikken en wegen heb ik toen besloten om gehoor te geven aan mijn oude liefde en ben ik nog voor ik mijn studie in Utrecht afgerond had reeds aan de studie Griekse en Latijnse Taal en Cultuur aan Vrije Universiteit in Amsterdam begonnen (in deeltijd). Gelukkig kon ik een deel van de vakken vrijgesteld krijgen omdat ik in Utrecht al de specialisatie Geschiedenis van de Oudheid en Antieke Cultuur had gevolgd. Niettemin bleven er nog genoeg vakken over. Omdat ik na ongeveer 3 jaar van de stof te hebben gehad, ben begonnen met lesgeven, heb ik vrij lang over deze studie gedaan. Dat ik hem tenslotte cum laude mocht afronden, net als overigens de daaropvolgende lerarenopleiding, gaf mij dan ook veel voldoening.

En toen was ik docent ! Iedereen die de serie 100 dagen voor de klas heeft gekeken, weet dat dat niet vanzelf gaat. Gelukkig vond ik het lesgeven en het contact met leerlingen vanaf dag één echt heel tof. De 'rest' heb ik onderweg, met vallen en opstaan, geleerd. Eigenlijk zoals leren altijd gaat.